CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 17, 2011

~~ pintu rezeki~~

salam.
ini adalah sebuah cerita berkenaan rezeki dan dengki. penutup rima yang sedap didengar bukan bermakna aku akan bercerita tentang pantun, tapi aku nak meluahkan atau meng'express'kan keterkilanan hati aku terhadap sikap dengki yang berbangkit atas dasar rezeki.
mak aku kata, kalau nak murah dan mewah rezeki, kita mesti:




1.
bangun pagi, mandi dan solat subuh.



2.
lepas solat subuh, jangan sambung tido.



3.
amalkan mathurat.



4.
buka tingkap, pintu umah (grill tu korang kunci laa)



5.
solat dhuha



hah, tu antara tips yang mak aku beri dan ada antara tu yang aku amalkan dengan penuh tawaduk dan istiqamah, tapi selalunya ianya hanya umpama angin bayu yang melibas-libas muka aku je. ngee~ tak larat kekadang nak terus menjana tenaga lepas solat subuh (esp hujung minggu) almaklumla, wanita berkerjaya katanya....(alasan je ni)kekeke



tapi, aku tak nafikan bila aku amalkan ape yang mak aku pesan ni, aku rasa urusan aku dimudahkan. rezeki aku pun mewah, alhamdulillah. cuma yang jadi masalahnya bila ada yang menjeling sinis dengan apa yang DIA pinjamkan pada aku. aku ulang lagi PINJAM ok. aku baru hulur kad as a wealth consultant, tapi responnye ya hampuuun..macam aku cuba nak berlagak dengan dia. eee..geram (sabar khairiah..sabar). aku bukannya nak show off dengan jiwa-jiwa itu..tapi aku cuma nak kongsi info, nak sama-sama tau. alahai~ berapa sangat laa income aku bulan ni utk UT tu (ehem..tapi boleh tahan gak laa..huwawawaa). aku cuma nak jiwa-jiwa tu sokong aku, bukannya hebahkan satu dunia yang aku ni berlagak kaya dan pandai dan segala-mala yang sengaja diwujudkan. aduhai~ lomah jiwa aku jadinya.


korang mesti pernah tengok cerita seniman bujang lapuk, part mr.singh the security cakap, "rezeki dia, dia makan..rezeki awak, awak makan..buat apa dengki sama orang" (actelli dialog tu bukan mcm ni, tapi lebih kurang la) tapi memang sangat tepat apa dia cakap. setiap orang tu, Tuhan dah sertakan bahagian @ rezeki masing-masing. setakat ni kat Malaysia, takde lagi aku dengar orang mati sebab tak cukup makan. tapi walaupun Tuhan dah sertakan rezeki dan bahagian masing-masing, jangan la anggap semua tu alasan untuk tak berusaha. umpamanya, gaji RM2000, tolak sewa umah, bil-bil, transport, bagi famili..tinggal RM500 sebulan untuk diri sendiri. cukup ke? macam tak cukup je. then, pikir la alternatif nak tambah pendapatan sendiri. jangan la pikir, "takpe, tak cukup leh pinjam kawan". wah...hengatt kawan mu itu cap duit?? (eh..naper emo plak ni?) ngee~


pendek kata, rezeki tu sentiasa ada. dimana-mana...di langit dan di bumi. pokok pangkalnya, sejauh mana kita berusaha nak dapat rezeki yang lebih. yang penting, bila kita ada lebih dari yang lain..kita kongsi dengan yang lain. jangan berat hati untuk sedekah. korang mesti selalu perasan orang yang pergi meja ke meja kat foodcourt atau tempat-tempat makan..ada yang mcm berat nak bagi sebab tipu, atau sandiwara katanya. pada aku konsepnya senang je..bab tipu atau drama ke, tu urusan dia dengan 'Yang Diatas' sana. kita hulur dengan dia dengan niat sedekah atau hibah..anggap la dia memang memerlukan. tu je.


meh aku nak share satu ayat dengan korang:

Firman Allah S.W.T yang maksudnya “Bandingan (perbelanjaan/derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai: tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji benih. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah amat luas (rahmat) kurnian-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”(al-Baqarah:26)

see..korang cube kira sendiri laa berapa banyak biji benih yang korang dapat dan boleh korang tuai kat negeri abadi sana. fuuuhh!! Tuhan tu sebenarnya pemurah kan? tapi kita ni je yang mudah lupe. *sigh*


0 comments: