CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 6, 2011

kecil hati..

"Mak ni asyik nak salahkan orang saja. Mak tak pernah nak percayakan orang" lantang suara seorang anak muda meluahkan rasa.

Kecil hati bukan? Jika ibu atau ayah, malah mungkin kedua-duanya asyik ingin menyalahkan kita. Langsung tidak pernah mahu mempercayai anaknya sendiri. Ya, kecil hati dengan ibu bapa. Ada anak-anak yang tidak teragak-agak untuk meluahkan rasanya itu secara terang-terangan.

"Orang kecil hati dengan mak. Sampai hati mak buat macam ni"

Hai anak. Sebelum kau lantang menyuarakan rasa itu. Mari sini, sama-sama kita renungkan sejenak. Sebelum kau memulakan langkah bicara yang sebegitu, mari sini cuba kau fikirkan.

Ibu bapa mana yang tidak sayangkan anak-anak mereka? Kita pinggirkan sejenak kes-kes buang anak, itu satu pengecualian. Tapi bercakap tentang hakikat, ibu bapa sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Jadi, jangan dikisahkan dengan teguran mereka. Jangan dikisahkan sekiranya mereka mungkin menuduh tanpa usul periksa. Mungkin kamu tidak senang kerana mereka tidak berusaha mempercayai kamu. Hakikatnya anak, ibu bapa sentiasa percayakan anak-anak mereka sedari kecil lagi.

Ketika kau kecil, ibu bapa percaya dengan kata-katamu. Ketika kau bersekolah, ibu bapa sentiasa percaya dengan setiap penceritaanmu. Malah mungkin ada antara kamu yang menipu mereka, dan tanpa pengetahuan mereka, mereka percaya dengan penipuanmu. Pernah tak kamu ponteng sekolah, sedang pada hakikatnya kamu mengatakan kamu bersekolah. Pernah tak kamu mengatakan tugasanmu sudah siap, sedang pada hakikatnya kamu langsung tidak menyiapkan?

Jadi, bagaimana yang kamu katakan mereka tidak percaya kepada kamu? Oh, mungkin kamu tidak sedar, bahawa sebenarnya kamu yang merobek kepercayaan mereka. Kamu lakukan sesuatu yang mereka tidak sama sekali suka. Kamu lakukan sesuatu yang melukakan hati mereka. Jadi bermula dari saat itu, kepercayaan mereka terhadap kamu sudah mulai pudar. Sekarang ini, siapa sebenarnya yang berkecil hati, adakah kamu ataupun mereka?

Buang rasa kecil hati dengan ibu bapamu, kerana percayalah, kadangkala kita tidak sedar bahawa terlalu banyak perkara yang membuatkan ibu bapa berkecil hati dengan kita. Pendamlah, sabarlah, dan teruskan menghormati perasaan ibu bapamu. Selagi mana teguran mereka itu betul dan tidak melawan agama kita, kunyahlah perlahan-lahan meskipun sukar untuk dihadam. Jagalah tingkah lakumu terhadap mereka.

Jika tidak, mungkin di saat ketiadaan mereka nanti baru kamu rasa menyesal. Maka, tidak ada gunanya lagi.

Salah satu pesanan lukman Al-hakim kepada anaknya:

Wahai anakku yang ku sayangi

Seandainya orang tuamu marah kepadamu (kerana kesalahanmu) maka marahnya orang tuamu itu adalah bagaikan pupuk bagi tanaman.

sungguh, ku inginkan diri ini untuk menjadi anak yang solehah..namun aku lemah..berikan aku masa untuk meluah semua ini dengan tangisan..

Sekian sahaja, wassalam.

0 comments: