CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, July 7, 2011

apa itu "marshmallow"

Marshmallow adalah gula-gula (confection) atau makanan manis yang diperbuat daripada gelatin (yang telah dilembutkan), gula atau sirap jagung dan juga pewarna makanan.



Asal usul gula-gula marshmallow ada bermula dari zaman kuno Mesir, di mana tumbuhan yang bernama Marshmallow digunakan bagi merawat sakit tekak. Tumbuhan ini digunakan bersama madu untuk dijadikan ubat sakit tekak.

Gula-gula marshmallow telah melalui proses evolusi sehingga ianya menjadi seperti mana yang kita nikmati pada hari ini. Dengan perkembangan pengetahuan dan teknologi, proses untuk membuat gula-gula marshmallow tidak lagi menggunakan tumbuhan Marshmallow tetapi ianya telah digantikan dengan gelatin.

Gelatin adalah sebatian protein yang membentuk kolegen di dalam darah, tisu, daging dan tulang haiwan mamalia. Gelatin digunakan sebagai bahan agen gel di dalam industri pembuatan makanan, ubat-ubatan dan komestik. Gelatin banyak digunakan untuk menghasilkan makanan seperti gula-gula bergetah (gummy candies) termasuk juga gula-gula marshmallow dan yogurt.

0 comments: